سبزی و صیفی‌جات

کشت عمودی کاهو

نکاتی در مورد کشت عمودی کاهو

اگر خیلی به کشت و زراعت خانگی علاقه‌مند هستید اما حیاط یا باغی برای انجام این کار ندارید، کشت هیدروپونیک یا بدون خاک یک جایگزین مناسب برایتان خواهد بود. کاهو یک گیاه آسان برای کشت هیدروپونیک است و برای شروع مناسب به نظر می‎رسد. اگر به گیاهان علاقه مند هستید پس سیستم هیدروپونیک خود را تنظیم کنید و اولین محصول کاهو را پس از چند هفته برداشت کنید. اگر اصول آن را رعایت کنید، می‌توانید سالن‌های کاهوی خانگی خود را داشته باشید.

قسمت اول : راه اندازی

1. انتخاب نوع کاهو  برای کشت هیدروپونیک

شما می‌توانید اکثر انواع کاهو را برای کاشت انتخاب کنید. کاهوی مینیاتوری که با اسم Tom Thumb lettuce نیز شناخته می‌شود، یک کاهوی کوچک و ریز و خوب برای وقتی است که از لحاظ مکانی، محدود هستید. نوع دیگر کاهوی پیچ است که کمی بزرگتر از مینیاتوری است و با نام Bibb lettuce شناخته می‌شود. این کاهو نیز برای رشد هیدروپونیک مناسب و آسان است. اما نوع آخر کاهوی رومانی یا  Romaine lettuce که رایج‌ترین نوع کاهو است و در اکثر کشورها بخصوص کشور ما ایران، رشد و مصرف می‌شود اما برای کاشت هیدروپونیک زمان‌بر است. با توجه به نیازتان، زمان و مکان مورد نظر انتخاب کنید که چه نوع کاهویی برایتان مناسب بوده و آن را بکارید.

2. انتخاب سیستم آبیاری برای کشت هیدروپونیک کاهو

انواع مختلفی از سیستم هیدروپونیک وجود دارند که می‌توانید برای کاشت گیاهتان از آن استفاده کنید. مثل سیستم قطره‌ای، سیستم NFT، سیستم جزر و مدی، سیستم هوای پویا یا آئروپونیک و… اما سیستم‌هایی که در آن‌ها گیاهان به طور مستقیم در بالای آب شناور می‌شوند، در حالی که ریشه‌های آنها رشد کرده و مواد مغذی را جذب می‌کنند، موثرترین و ساده‌ترین هستند.

3. انتخاب محیط رشد مناسب کاهو هیدروپونیک

شما می‌توانید انواع پوشش‌ها را به عنوان محیط رشد انتخاب کنید. مثل پشم سنگ، فیبر کوکو، ورمیکولیت، تراشه‌های کاج، سنگ رودخانه، ماسه و بسیاری دیگر. همه این گزینه‌ها دارای جنبه‌های مثبت و منفی هستند، اما انتخاب هرکدام از آن‌ها به شما اجازه می‌دهد تا یک کشت هیدروپونیک موفق داشته باشید.

  • پشم سنگ بهترین و رایج‌ترین انتخاب است و دارای دو نوع پوشیده و متخلخل است. اگر از پشم سنگ استفاده می‌کنید مواظب باشید که بیش از حد آن را نپوشانید و خیس نکنید چون منجر به خفگی و پوسیدگی ریشه و ساقه می‌شود.
  • سنگ رشد نیز یکی دیگر از گزینه‌های محبوب است که pH را خنثی و رطوبت خاک را حفظ می‌کند. این وسیله قابل استفاده مجدد است، اگر به طور کامل تمیز شود و برای رشد گیاهان در خانه شما می‌تواند مفید باش ، اما ممکن است در مقیاس بزرگ قابل استفاده نباشد.
  • 4. انتخاب مخزن

    برای رشد گیاه باید حتما یک مخزن یا ظرف بزرگ به عنوان محل قرار گرفتن محلول مواد مغذی انتخاب کنید. یک ظرف با سطح بزرگ را انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که حداقل 20 سانتیمتر عمیق باشد تا ریشه‌های گیاه بدون هیچ مشکلی رشد کند.

    • از مخزن‌های فلزی به عنوان مخزن مواد مغذی خود استفاده نکنید. فلزات می‌توانند برخی مواد شیمیایی که می‌تواند باعث تامین مواد مغذی گیاه شما شود را تخریب یا اکسید کنند.

  • 7. مواد مغذی برای کشت عمودی کاهو

    شما می‌توانید ترکیبات مواد مغذی هیدروپونیکی را در فروشگاه‌های باغبانی که مخصوص رشد گیاهان هیدروپونیک هستند، خریداری کنید. کاهو معمولا نیازمند سطح بالایی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. پکیج مواد غذایی را برای مخلوط کردن مواد مغذی با آب طبق دستورالعمل‌ها دنبال کنید و مخلوط را در ظرف خود قرار دهید.

    • برخی از انواع کاهو نسبت به نیتروژن بیشتر حساس هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی که شما خریداری می‌کنید برای نوع کاهویی که کشت می‌دهید، مناسب است.

8. ایجاد مکان مناسب برای جوانه زدن بذرهای کاهو

قبل از استفاده از سیستم هیدروپونیک، شما باید یک مکان که از سلول‌های کوچک‌تری تشکیل شده، استفاده کنید تا محیط اولیه پایداری برای گیاهان خود ایجاد کنید مثل یک شانه تخم مرغ یا سینی نشا. حفره‌های سینی نشا را با بستر کاشت پر کنید و بذرهای کاهو را در آن قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *